Skolbibliotek ska visst inte vara digitala

Skolinspektionen säger nej till digitala skolbibliotek. 

Skolinspektionen kräver ett bibliotek med fysiska böcker. Varför tror de att läsupplevelsen inte blir lika stor för att det är en e-bok?

Är det för att någon skolbiblioteksorganisation har lobbat för införande av fysiska skolbibliotek så deras medlemmar inte blir arbetslösa? Eller kanske de traditionella bokförlagen som inte hängt med i e-boksutvecklingen?

Jag har inte svaren och jag har inte något emot skolbibliotekarier. Själv hängde jag hur mycket som helst på mitt landsortsbibliotek och upptäckte nya saker och upplevde nya berättelser, ungefär så som ungdomar gör på datorn idag.  Snackade med bibliotekarien och fick tips om böcker och råd till letande efter faktaböcker, förutom snacket så är det ungefär som ungdomar gör på datorn idag. 

Är det inte lite bakåtsträvande att tvinga skolor till att ha fysiska skolbibliotek bara för att bevara samma fysiska miljö för läsupplevelser som jag själv hade? Är det inte lite nedvärderande att säga till eleverna att er miljö för läsupplevelser är mindre värd?

Ett biblioteksutbud är superviktigt för skolan, men varför kan den inte vara i digital form? Skolinspektionen pratar verkligen hyllmetrar som referens för vad ett skolbibliotek är. Är det kvalitativt tänkande?

Jag undrar verkligen och ser fram emot många nya vinklingar på frågan som får mig att förstå.

RSS 2.0