Lärarstrejk - men vart ska pengarna komma ifrån?

Eva-Lis Sirén antyder att en strejk kan komma ur ännu ett misslyckat förhandlingsförsök mellan parterna om lärarnas löner. Jag förstår henne.
 
Hon menar att SKL-Sveriges kommuner och landsting måste ta tydliga steg mot högre lärarlöner, det ska till 10000kr mer för att hon ska bli nöjd. Jag förstår henne.
 
Det är dock fortfarande en sak. Vart ska pengarna komma ifrån? Jag har mött rektorer som är på lärarnas sida (högre lärarlöner innebär ju dessutom att de också får högre löner, så de har inget att förlora på det), och gärna höjer lönerna, men pengarna måste finnas!
 
 
 
En sa att "Självklart jag jag höja löner utan extra pengar, men jag kommer få avskeda folk för att få råd."
 
Så är det ofta idag. Jag förstår fackförbundens syn på det hela men kan vi inte diskutera lösningen lite också?
 
Eller vad tycker ni?

RSS 2.0