Alla lärare ska inte ha 10000kr mer i månaden.

10000kr mer i månaden för alla lärare ekar starkt i Sverige men ska verkligen alla lärare ha en sådan schablonhöjning?

Ofta så talas det om att öka lärarnas professionalitet och status men ökar statusen bara för att det blir högre lön? Ja, fler kommer söka, men är det som det är nu så kommer många välja att utbilda sig till lärare pga att det är lättförtjänta pengar, inte för att de vill bli lärare och undervisa och utveckla skolan pedagogiskt. Det är ett problem oavsett om yrkesgruppen är välbetald eller ej.

Jag skulle hellre se att staten går in med en pott på 10000kr per lärare men att sen får behovet styra hur mycket var och en ska ha av potten. Hela potten ska dock endast gå till lärarlöner.

Rent krasst så är det nämligen så här; jag är rektor på en högstadieskola och jag behöver ma/no-lärare. So-lärare har jag så jag kan gödsla med och så fort jag annonserar ut en tjänst oavsett ämne så är det massvis med so-lärare som söker.
Därför vill jag inte tvingas betala 10000kr för lärare som det inte är stor efterfrågan på, en ma/no-lärare med godkänd examen är däremot värd 15000kr i månaden just nu.

På detta sätt hanterar vi lönerna som resten av samhället och då bygger vi upp statusen.

/skolkritik


Kommentarer
Postat av: Håkan Broström

Vilken stad är det då?

2014-01-15 @ 03:20:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0